IBM DB2 9.7 Academic Workshop, Test IBM 000-302


W dniach 11-12 grudnia 2010 miałem przyjemność uczestniczyć w warsztatach IBM DB2 9.7 Academic Workshop. Uprzednio nie korzystałem w ogóle ze wspomnianego produktu firmy IBM. Organizatorzy szkolenia – Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej – nalegali na wcześniejsze zapoznanie się z podstawami DB2. Zabrałem się więc za przeglądania Google’a i natrafiłem na bardzo ciekawe wideo-prezentacje (http://www.ibm.com/developerworks/wikis/display/DB2/DB2+on+Campus+videos). Stworzyłem nową maszynę wirtualną Ubuntu i rozpocząłem instalacje bazy danych. Całość poszła bezproblemowo. Prezentacje, do których link podałem powyżej, przesłuchałem jednokrotnie i pewny swojej podstawowej wiedzy udałem się do gmachu WEiTI.

Pierwszy dzień szkolenia podsumować mogę w dwóch słowach jako reklama firmy IBM i ciągłe porównywanie DB2 do produktu Oracle’a. Zestawienie to było bynajmniej jednostronne. Prowadzący nie podał żadnych niedociągnięć i wad DB2. Analizując obecnie zaistniałą sytuację dochodzę do wniosku, że właśnie takiej postawy można się było spodziewać. Wracając jednak do informacji technicznych – okazały się one zupełnie podstawowe, na tyle, że ktoś nie uczęszczający wcześniej na żaden przedmiot bazodanowy miał szanse wszystko dokładnie zrozumieć. Nie uznaję tego za wadę, gdyż był to warsztat akademicki. Skąd organizatorzy mogli wiedzieć, że na auli znajduje się pracownik Oracle’a :P? Pierwszy dzień dobiegł końca. Z uczelni wyszedłem bogatszy o informacje na temat wszelakich produktów rodem z IBM, podręcznik DB2 9.7 Academic Workshop oraz płytkę z przygotowaną do ćwiczeń maszyną wirtualną. Tego samego wieczoru, przeglądając slajdy z podręcznika, zainstalowałem na swojej Ubuntu VM oprogramowanie Data Studio Administration Console. Jest to ciekawe narzędzie, które porównać można do Enterprise Manager’a. Niestety posiada ono jedynie funkcje monitorujące stan bazy danych (np. obciążenie, informacje o alertach). Oracle EM umożliwia ponadto zarządzanie całym DBMS.

Drugi, ostatni dzień wykładów zawierał znacznie więcej informacji technicznych. Pośpiech zmusił pewnie prowadzących do ograniczenia się do czytania slajdów :(. Całość okazała się jednak dobrym podsumowaniem i usystematyzowaniem mojej wiedzy nabytej głównie z wideo-prezentacji (tak gruntowne przygotowanie się było błędem). Forma nauki przez żywy kontakt z wykładowcą wydaje mi się znacznie skuteczniejsza od samodzielnego studiowania książek. Bardzo podobał mi się sposób prowadzenia zajęć przez Pana Marcina Marczewskiego, który sporo dyskutował ze słuchaczami, podawał informacje nie zawarte na slajdach oraz “z życia wzięte”.

O warsztacie (ćwiczeniach w siedzibie IBM) nie ma co mówić. Udostępnione zostały te same maszyny wirtualne, co rozdane podczas pierwszego dnia wykładu. Następnie każdy we własnym zakresie przeprowadzał ćwiczenia dokładnie opisane w podręczniku. Jedyny plus jaki dostrzegłem to brak Internetu, co mobilizowało do nauki :).

Sam egzamin 000-302, którego konspekt znaleźć można pod adresem: http://www-03.ibm.com/certify/tests/obj000-302.shtml, okazał się rzeczywiście bardzo podstawowy. To znaczy, zawierał on sporo pytań ogólnych dotyczących baz danych, modelu relacyjnego i prostych kwerend SQL. Kilka pytań posiadało niejednoznaczną formę, przez co musiałem zastanawiać się “co autor miał na myśli”, lub która odpowiedź jest bardziej poprawna. Na pewno podczas egzaminu wymagana jest znajomość SQL, podstaw systemów RDBMS, pureXML. Nie należy jednak wkuwać na pamięć instrukcji do backup’u bazy danych, czy też struktur słownika (nawyk pewnie z OCE i OCA). Popełniłem ten błąd, przez co zmarnowałem wczorajszy wieczór, a i tak za tydzień nie będę nic z tego pamiętał. Żałuję, że nie przyszło mi zdawać egzaminu 000-730, do którego chyba jestem nieźle przygotowany. Organizatorzy nie umożliwili wyboru, mimo (ponoć) identycznej ceny obydwu testów – 200 USD. Egzamin 000-302 nie został jak dotąd uwzględniony w profesjonalnej ścieżce certyfikacyjnej DB2, a porównując go do OCE był niewątpliwi “akademicki”.

Przydatne materiały dodatkowe:

Może niewłaściwie zredagowałem niniejszego posta, gdyż na koniec chciałem bardzo podziękować działaczom firmy IBM oraz wydziału WEiTI za organizację owego warsztatu. Muszę przyznać, że sporo się nauczyłem i DB2 nie jest już dla mnie zagadką. Szczególne uznanie należy się korporacji IBM, która chyba jako jedyna “wyciąga rękę” do studentów. Nie słyszałem o podobnych event’ach organizowanych przez Oracle czy Microsoft.

Na koniec screen z moim wynikiem z egzaminu. Chyba najsłabszy jak dotąd rezultat (85%), ale przyznać muszę, iż najkrócej się też przygotowywałem.

Lukasz Antoniak 000-302 85%

One Response to IBM DB2 9.7 Academic Workshop, Test IBM 000-302

  1. Marcin Marczewski says:

    Gratuluje wyniku i zachecam do dalszej pracy z DB2.

    Od czasu do czasu w Krakowie lub Warszawie odbywaja sie szkolenia pod nazwa “DB2 9.7 Bootcamp and Oracle to DB2 Migration Clinic” (aktualny plan oraz agenda: http://www.ibm.com/developerworks/wikis/display/im/DB2+9.7+Bootcamp+and+Oracle+to+DB2+9.7+Migration+Clinic) – podczas tego szkolenia mozna podchodzic do egzaminow IM730 (Fundamentals) czy IM541 (DB2 DBA).

    Co do opinii – ciesze sie, ze uczestnicy byli bardzo aktywni i zadawali niezliczone pytania w stylu “a czym to sie rozni od..” 🙂

    Pozdr,
    Marcin

Leave a Reply

