GOTO Prague 2011


GOTO Prague LogoCzwartego października otrzymałem mail’a od Marcina Zajączkowskiego z zaproszeniem na konferencję GOTO Prague 2011. Pierwotnie darmowa wejściówka WJUG trafiła do Artura Wójcika, lecz okazało się, że nie uda mu się wziąć udziału w imprezie. Zachwycony wiadomością od Marcina, zaplanowałem dwudniowy urlop i przystąpiłem do organizacji wyjazdu.

W poniedziałek 21 listopada wyjechałem pociągiem z Warszawy, aby dotrzeć do centrum Pragi następnego dnia o 07:40 rano. Podróż w wagonie sypialnym wspominam dość komfortowo, chociaż jestem zbyt długi na standardowe łóżka PKP. Miejsce konferencji organizatorzy wybrali znakomicie. Ze względu na lokalizację hotelu Dorint Hotel Don Giovanni zaraz przy stacji metra, nie miałem żadnych problemów z dojazdem.

Szacuję, że w konferencji brało udział maksymalnie 150 osób. Powodów niewielkiej popularności doszukiwałbym się w cenie oraz niedawno zakończonym Devoxx’ie czy też JDD.

Rozpoczęła się pierwsza prezentacja… Erich Gamma i “Design Patterns – Past, Present & Future”. Wystąpienie miało na celu określenie dalszego rozwoju wzorców projektowych oraz ich pozycji w obecnej inżynierii oprogramowania. Nadarzyła się także chwila refleksji, w której to Erich żartobliwie zasugerował wykreślenie Singleton’a ze zbioru wzorców. Często nadmierne jego wykorzystywanie nie prowadzi do odpowiedniej strukturyzacji kodu, a usunięcie Singleton’a lub Mediator’a zajmuje całe tygodnie. Erich wspomniał także o konieczności projektowania przejrzystego API, które jest na tyle stabilne, aby nie ulegało modyfikacji z każdą nową wersją oprogramowania. Z prezentowanego materiału szczególnie przypadł mi do gustu pomysł obsługi żądań asynchronicznych typu: promise.then(completitionHandler, errorHandler, progressHandler). Na koniec wystąpienia Erich wyświetlił listę podstawowych, obecnie najbardziej użytecznych według niego wzorców: Composite, Strategy, State, Command, Tempalte Method, Null Object (nie udało mi się niestety zapisać wszystkich :(). BTW po zakończeniu każdej z prezentacji słuchacze wychodzący z sali mieli możliwość oceny prelekcji poprzez wybranie na ekranie iPhone’a jednej z trzech buziek – uśmiechniętej, poważnej i smutnej. Nie wiem czy organizatorzy opublikowali gdzieś wyniki owej ankiety.

Podczas głównej części konferencji równolegle odbywały się trzy prezentacje w sąsiadujących pomieszczeniach. Wystąpienia podzielono tematycznie na cztery ścieżki: Agile, Architecture, Solution Track oraz Technology. Swojego udziału nie ograniczałem do jednej ścieżki. Pierwszego dnia najbardziej podobała mi się prezentacja Vaclav’a Pech’a “Unleash your processor(s)”. Vaclav zachęcał do wielowątkowego programowania oraz korzystania z biblioteki GPars (http://www.gpars.org). W pamięci utkwił mi następujący fragment “niebezpiecznego” kodu:

public class ClickCounter implements ActionListener {
   public ClickCounter(JButton button) {
      button.addActionListener(this); // ClickCounter instance might not be constructed.
   }

   public void actionPerformed(final ActionEvent e) {
      ...
   }
}

GOTO Prague Bad Words

Na koniec pierwszego dnia konferencji, organizatorzy zaplanowali imprezę integracyjną w odremontowanej piwnicy w centrum Pragi. Wąskie, okrągłe stoły nie sprzyjały integracji w szerszym gronie. Po wypiciu zaledwie jednego piwa opuściłem lokal wraz z czterema wcześniej poznanymi Polakami w celu zwiedzenia Mostu Karola oraz zabawy w lokalnych pubach. Cała wyprawa zakończyła się szczęśliwym powrotem (ostatnim metrem) do hotelu Fortuna Rhea gdzie miałem nocleg.

Drugi dzień konferencji okazał się zdecydowanie bardziej udany. Prelegenci otrzymywali ode mnie prawie same uśmiechnięte buźki :). Na szczególną uwagę zasługuje prezentacja Attila Szegedi’a “JVM performance optimizations at Twitter’s scale” (slajdy do pobrania ze strony konferencji http://gotocon.com/prague-2011/schedule). Po jej wysłuchaniu doszedłem do wniosku, że koniecznie muszę pogłębić wiedzę z zakresu optymalizacji JVM. Wiedza ta przydać się może nie tylko podczas tuningu aplikacji, lecz także w trakcie jej modelowania. Attila uświadomił mi, iż dziedziczenie klas niesie za sobą narzut pamięciowy.

Konferencja powoli dobiegała końca, gdy na scenę wyszedł Kevlin Henney z prezentacją “Cool & Useless”. Wystąpienie to porównać można do naprawdę niezłego kabaretu. Kevlin pokazywał cały szereg przykładów ciekawych, lecz w znacznym stopniu bezużytecznych projektów oraz fragmentów kodu. Szczególnie w pamięci zapadł mi następujący algorytm sortowania, mistrzostwo świata :).

#!/bin/bash
function f() {
   sleep "$1"
   echo "$1"
}

while [ -n "$1" ]
do
   f "$1" &
   shift
done
wait

Do Warszawy wyjechałem jeszcze tego samego dnia wieczorem. 24 listopada o 09:00 rano miałem już przed oczami “ukochaną” konsolę WebLogic 11g.

Na koniec pragnę bardzo serdecznie podziękować Marcinowi Zajączkowskiemu za zorganizowanie darmowej wejściówki! Tak trzymać!

2 Responses to GOTO Prague 2011

  1. Koziołek says:

    O! Timesort… a jak piwo?

Leave a Reply

